Home | Overig nieuws | V75 | V75- voorbeschouwing Färjestad, zaterdag 13 april 2013

V75- voorbeschouwing Färjestad, zaterdag 13 april 2013

Door 2
Letter groote: Decrease font Enlarge font
Going For Gold Zaz: jackpotbanker (foto: Kanal 75) Going For Gold Zaz: jackpotbanker (foto: Kanal 75)

Vorige week hebben we mooie koersen gezien, maar speltechnisch gezien was de favorietenparade totaal oninteressant. Daarentegen is het uiteindelijke resultaat, een dubbele jackpot, natuurlijk uiterst heuglijk. De meeting van morgen is dus niet alleen qua sport, maar ook met het oog op uw V75-ticket extra aantrekkelijk.

 

Na een tijdje aan de zijlijn te hebben gestaan was ik niet bijzonder scherp bij mijn comeback. Zo lieten mijn beide bankers het afweten. Maar nog veel erger is dat ik na het eerste onderdeel door een lezer gewezen moest worden op het feit dat ik Rocky Winner, mijn “eerste streepje”, niet op mijn ticket had meegenomen. Achteraf maakte het natuurlijk niks uit, maar dergelijke slordigheden helpen natuurlijk niet in de jacht op een forse uitbetaling. Hoe dan ook heb ik nu weer “een koers in de benen”, dus ik heb er alle vertrouwen in dat ik deze week weer scherper voor de dag kom.

 

Het hoogtepunt van afgelopen week was wat mij betreft het optreden van Maharajah. De door vele kenners blijkbaar al afgeschreven supercrack koerste voor het eerst met de combinatie dicht hoofdstel- rondom zonder ijzers- Spyder-bike en leek wel een herboren paard. Begrijp me niet verkeerd, want Marre heeft in het verleden genoeg grootse dingen laten zien. Maar koersen vanaf een rug, om het aan te laten komen op de laatste 200 meter was normaliter nooit zijn ding. Nu was hij echter de gehele weg scherp aan het bit en nog nooit eerder liet hij een dergelijk vlammend en strak eindschot zien. Dat belooft veel voor de komende maanden, om te beginnen met de finale van de Olympiatravet van volgende week.

 

Over een Spyder-bike gesproken; er blijken nogal wat mensen te zijn die zich afvragen wat ik nu eigenlijk bedoel wanneer ik het heb over een zogenaamde “Amerikaanse bike”. En wat voor verschil dat dan maakt. Een goede vraag, want meer en meer blijkt dat een dergelijke sulky behoorlijk verschil kan maken bij de prestaties van een draver. In feite was fabrikant “Venator” een voorloper in de ontwikkeling van een dergelijk type koerskar, waarna de fabrikanten “UFO” en “Spyder” dit model verder hebben geperfectioneerd.

 

In tegenstelling tot de Europese marktleider “Custom”, die zich richt op een vedergewicht-sulky qua gebruik van materiaal, bewandelen de eerder genoemde Amerikaanse fabrikanten een geheel andere weg in de evolutie van de koerssulky. Zoals we in het begin van de jaren ’90 al zagen bij o.a. de “L-shaped racecart” vormt het zogenaamde lifteffect een onderdeel van de filosofie bij de ontwikkeling van deze sulky. Daarin schuilt ‘m echter niet het revolutionaire gedeelte. Deze stalen kar is namelijk veel zwaarder dan we in Europa gewend zijn geraakt. En veel smaller. Dravers zijn daardoor veel stabieler in hun gangen, tevens kunnen pikeurs nu veel scherper manoeuvreren. Een klein gaatje is al genoeg om ruimte te vinden wanneer een combinatie is “ingeparkeerd” in het veld.

 

Melander was vorig jaar naar mijn weten de eerste en enige  die de UFO’s en Spyder’s gebruikte in Zweden; inmiddels lijkt marktleider Custom toch een probleem te hebben gezien de ronduit spectaculaire resultaten die voor de Amerikaanse bikes worden geboekt. Ter illustratie: afgelopen woensdagavond in de Solvallaserien koersten de eerste vier aankomenden (Nato Dream, Delicious, Quid Pro Quo en New York U.S.) allen voor een Spyder-bike. Inmiddels blijken dermate veel dravers spectaculair te verbeteren wanneer zij voor het eerst voor een dergelijke sulky koersen, dat toeval inmiddels kan worden uitgesloten. Met hierbij wel de aantekening dat niet alle dravers geschikt zijn voor het koersen met een dergelijke carrosserie. Maar de aanvankelijke (conservatieve) scepsis is in Zweden inmiddels volledig verdwenen. De vraag is wanneer de Nederlandse trainers deze internationale ontwikkeling in de gaten krijgen, want naar mijn weten is Stal Crébas het enige entrainement dat beschikt over een UFO-bike.

 

Goed. Hopelijk heb ik met deze uiteenzetting kunnen verduidelijken waarom ik, maar ook collega Terry Koperberg, altijd melding maak wanneer een trainer heeft aangekondigd voor het eerst met een dergelijke sulky te zullen koersen. Tenslotte, voordat ik me ga richten op Färjestad, kreeg ik afgelopen week het verwijt dat ik “altijd zulke rare bankers” kies. Tsja, het is maar net wat je raar vindt. In deze rubriek heb ik al vaker aangegeven dat ik er niet zoveel in zie om met de stroom mee te gaan en paarden te banken die op 70 tot 80 % van de tickets voorkomen. Wanneer deze bankers daadwerkelijk winnen, dan weet u namelijk één ding zeker: er zullen velen met u zijn die doorgaan naar de volgende ronde. Een mooie manier om een paar honderd, of misschien (in het beste geval) een paar duizend euro te winnen. Niks mis mee overigens, maar voor een dergelijke winstmarge zou ik veel liever een makelijker speltype spelen.

 

Bovendien: het banken van dergelijke favorieten biedt geen enkele garantie. Het is namelijk jaar in- jaar uit een gegeven dat dergelijke zware favorieten slechts in 35 % van alle gevallen ook daadwerkelijk weten te winnen. Met andere woorden: in 65 % van de gevallen valt het leeuwendeel van de spelers, uw tegenstanders, af. Veel interessanter vind ik het bijvoorbeeld om me te richten op beoogde koplopers, want 40 % van alle koersen in de V75 wordt van kop af gewonnen. Op een zware winterbaan ligt dat percentage wat lager, maar op een snelle (zomer-)baan juist nog wat hoger. Nu wil het geval dat Färjestad tot de allersnelste banen van Zweden behoort, dus ook morgen zou ik mijn geld in de meeste gevallen op de koploper zetten. Het enige punt van zorg is dat vannacht (veel) regen wordt verwacht; mocht het in de loop van de ochtend nog droog worden is er geen enkel probleem. Blijft de regen echter aanhouden, dan wordt het binnenste spoor op Färjestad zwaar. En dan valt de koplopertheorie letterlijk en figuurlijk in het water.

 

Zoals altijd luidt mijn advies dan ook: wacht met het inleveren van uw V75-ticket(s) tot u de eerste paar koersen gezien heeft. Er is dan pas immers enige duidelijkheid over de gesteldheid van de baan. Overigens: in het kader van de dubbele jackpot verhoog ik mijn budget deze week om zo wat meer slagkracht te hebben op jacht naar een topuitbetaling.

 

 

V75-1

 

Favoriet: 4 CHECCO BOKO (81 %)

De meest gespeelde favoriet van de meeting. En daar is niet zoveel van te zeggen, want wanneer dit talent binnen 2-300 meter de kop te pakken krijgt dan is de koers vermoedelijk gelopen. Op mijn kleine ticket bank ik hem dan ook. Echter: aan zijn binnenzijde staan twee snelle vertrekkers. De ene zal gráág aan hem afgeven wanneer hij de leiding weet te bemachtigen, van de ander weet ik dit nog niet zo zeker. En daar schuilt dus een addertje onder het gras, want het valt niet geheel uit te sluiten dat CHECCO een koers in het dodenspoor voor zijn kiezen krijgt. Of dat hij veel krachten moet aanspreken om aan kop te komen. Dan zou hij nog “gewoon” kunnen winnen, want klasse heeft hij te over. Maar dat hij dan toch wat kwetsbaarder wordt hebben we twee weken geleden nog kunnen zien. Bovendien kun je je afvragen in hoeverre die inspanning nog in zijn benen zit. Absoluut het te kloppen paard, maar voor het avontuur neem ik op het groepsticket nog 3 paarden mee.

 

Strijd om de kop: 2 BEAR BETA en 3 RICO FOLLO zijn initieel het snelst. Laatstgenoemde zal direct afgeven aan de favoriet, maar wanneer Olav Mikkelborg goed weet te timen vanaf het verraderlijke binnenste spoor dan heeft BEAR BETA voordeel. En of hij óók zonder slag of stoot afgeeft vind ik moeilijk om in te schatten.

 

2 BEAR BETA is een niet te onderschatten tegenstander. Hij is snel van start en moet over deze afstand op deze baan, ondanks zijn record van “slechts” 1.15,5, worden ingeschat op een lage 1.13 of misschien wel sneller. Laatst werd hij nipt tweede achter een best paard als Thai Broadway en klopte daarbij erkende jaargangtoppers als Xquisite Chocolate en Mellby Apollo. Mikkelborg klinkt optimistisch en het is, zoals gezegd, niet uitgesloten dat hij het van kop af wil proberen. Net zoals laatst zonder achterijzers maar nu- in tegenstelling tot in Noorwegen- wordt hij gereden met zweep. Sleutelpaard van de koers.

 

10 GIGANT PROUD won in augustus al eens een V75-koers over de sprint, waarbij hij na een groot deel van het parcours in het dodenspoor te hebben afgelegd in 1.13,0 wist te winnen voor een Bronsdivisionen-paard als Manstone’s Classic. Laatst was hij van kop af véél te heet, waarop hij het bij het ingaan van de laatste bocht liet afweten. Om zijn drift te beteugelen wordt het gesloten hoofdstel nu ingeruild (vermoedelijk voor een trekhoofdstel), bovendien neemt Adielsson nu plaats op de sulky. Aan slechts 4 % een heerlijke skräll.

 

7 PORTHOS AMOK klopte laatst de favoriet. Hij profiteerde toen wel van het onmogelijke parcours dat CHECCO BOKO kreeg voorgeschoteld, maar feit is wel dat hij de laatste 800 meter door het derde spoor aflegde in 1.11,5. Een aantal zaken spreken hier echter tegen hem. Zo is hij niet supersnel van start en is hij geen uitgesproken sprintertype. Goede kans dus dat hij zich na de openingsfase in de staart van het veld zal bevinden. Daarnaast heeft hij zich al gekwalificeerd voor de finale van volgende week en zal hij begin mei uitkomen in een serie van de Konung Gustaf V:s Pokal. In deze koers zal hij dus zeker niet worden uitgewrongen, maar het aan laten komen op de laatste paar honderd meter. Mocht de koers echter in een moordend tempo worden afgelegd, dan komt hij met dank aan zijn sterke eindschot toch nog in beeld voor de eerste plaatsen. Net als laatst rondom zonder ijzers en met Spyder-bike. Nu met Kihlström, die een keer eerder met hem reed. En won.

 

3 RICO FOLLO kan hard vertrekken en zou eventueel een parcours op de rug van de koploper kunnen krijgen. Een hoge klassering ligt in dat geval in het verschiet, maar een overwinning lijkt vergezocht. In tegenstelling tot laatst nu rondom zonder ijzers.

 

12 VÄSTERBO PAYMYDAY beschikt over de nodige klasse, maar startnummer 12 over de mijl is wat het is. Bovendien geldt deze koers als voorbereiding op de Konung Gustaf V:s Pokal, dus een pure préparé-rit valt hier te verwachten. Wanneer echter alles meezit onderweg dan kun je hem niet geheel uitvlakken. Net als laatst rondom zonder ijzers.

 

Overige kandidaten voor een eventuele verrassing (alhoewel vergezocht): 5 SONAR BRODDE is redelijk rap van start, heeft een aardige mijl in de benen en komt nu met een gesloten hoofdstel (i.p.v. halfopen) aan de start. 9 RUTGER GIGANT is hersteld van een keelontsteking en heeft een gunstig parcours in het vooruitzicht.

 

 

V75-2

 

 

Favoriet: 1 NELLE RED TURBO (51 %)

Bij zijn voorlaatste start legde hij Checco Boko het vuur nog aan de schenen, maar een galoppade in de laatste bocht kostte hem (vermoedelijk) een tweede plek. Kortom: deze vos kan wel wat. Van kop af is hij zondermeer het te kloppen paard, maar of hij de leiding weet te nemen is verre van zeker. Bovendien sprong hij bij de helft van zijn starts. Derhalve is het geen voordeel dat Roger Malmqvist (die hem nog niet eerder reed) hier Lasse Punkari zal vervangen. Terechte favoriet, maar te onzeker om als banker in overweging te nemen. Geen veranderingen qua aanspanning: open hoofdstel en rondom met ijzers.

 

Strijd om de kop: Färjestad heeft geen brede baan, waardoor de springspåren (6 en 7; normaliter gunstige nummers) juist in het nadeel kunnen zijn wanneer het tweede band niet goed aansluit. 1 NELLE RED TURBO, 5 SPRING BREAK, 6 MOONDANCER en 7 MARATON BROLINE kunnen allen redelijk vertrekken, maar normaliter is 2 FANFAR SUND het snelst- temeer nu hij ook nog eens met een gesloten hoofdstel zal koersen. Hij zal vervolgens willen afgeven, wie komt er als eerste? Ondanks zijn nadelige nummer licht voordeel voor 5 SPRING BREAK.

 

9 SALT AND LIME verbetert per start en trainer Nurmos was over hem het meest te spreken n.a.v. de laatste training van al zijn starters van vandaag. Voorheen maakte hij in de openingsfase qua gangen nog wel eens een onzekere indruk, maar hij lijkt steeds stabieler te worden. Dit startnummer is niet ideaal, maar bij zijn voorlaatste start werd hij nog tweede vanuit het dodenspoor. Hij zou dus zelf de koers hard kunnen maken. Mijn eerste streepje.

 

13 RESPLENDENT CAVIAR liep laatst voor het eerst dit jaar rondom zonder ijzers en wist daarbij echt imponerend van achteraf te winnen via een afsluitende 1.13/1.000 m. Nu wederom rondom zonder ijzers. Op dit moment vermoedelijk het beste paard van het veld, maar in een opdracht als deze valt twintig meter geven nooit mee. Bovendien een verraderlijk startnummer aan de binnenzijde (insluiting?). Zonder pech onderweg gaat hij veel paarden inhalen in de slotfase.

 

5 SPRING BREAK lijkt zijn leven na zijn castratie gebeterd te hebben en maakt nu een stabiele en betrouwbare indruk. Hij kan rap vertrekken en doet ondanks dit ongunstige nummer mee in de strijd om de kop. Laatst won hij op Solvalla heel gemakkelijk van kop af, met nog de nodige reserves achter de hand. Wederom zonder achterijzers.

 

7 MARATON BROLINE is goed genoeg voor deze klasse, maar het startmoment zou een valkuil kunnen zijn wanneer het springspår niet goed wegkomt. Op zich is hij redelijk snel van start en komt hier voor het eerst met een lichtere balans (rondom aluminium) aan de start. Bij gunstige uitgangspositie mogelijke skräll.

 

14 ANGELO AZZURRO vloog laatst op deze baan vanuit het achterveld over de laatste kilometer en kwam nipt te laat voor de overwinning. Nu wederom zonder ijzers en waarschijnlijk voor het eerst met een trekkap of trekwatten, wat volgens trainster Ahlborg veel effect zou moeten geven. Vanuit het tweede band wacht hem geen eenvoudige opgave, maar wellicht kan hij profiteren wanneer hij mee kan trekken op de bagagedrager van RESPENDENT CAVIAR. Aan 5 % interessant genoeg om mee te nemen.

 

8 ROYAL AMOK is niet zo’n raar paard en zou met dit startnummer (binnenkant) wel eens positie kunnen vinden als tweede of derde paard in het binnenste spoor. Hij is echter meer een sterk type dan dat hij over een explosief stukje speed beschikt. Toch valt hij niet helemaal uit te sluiten en hij is hier mijn grootste angstgegner. 12 FEU DE CELESTE werd laatst netjes tweede na een zwaar parcours. Nu waarschijnlijk voor het eerst rondom zonder ijzers. Maar met dit startnummer?

 

 

V75-3

 

Favoriet: 5 RAJA MIRCHI (68 %)

Natuurlijk, wanneer de vedette van stal Kolgjini naar vermogen presteert dan wint hij dit. Hij werkte afgelopen dinsdag op Jägersro nog in 1.15,5/2.000 meter met een afsluiting (500 m.) in 1.11,5, maar toch is het allerminst zeker dat hij al in topvorm is. Volgens Kolgjini moet hij pieken tijdens de Elitlopp. Hij komt hier rondom met ijzers aan de start, dus niet op volle oorlogssterkte. Daarnaast moet je het met hem sowieso altijd nog maar afwachten. Zo ging hij 11 keer van start in de V75, waarvan 10 keer als groot favoriet. Slechts 3 keer wist hij zijn favorietenrol waar te maken; 4 keer faalde hij door galoppades. Dan nog een statistiekje: als trainer wist Kolgjini al 28 keer op rij niet te winnen in de V75 (november). Kortom: absolute crack, van kop af zeer moeilijk te kloppen, maar totaal niet betrouwbaar. Mijn eerste streepje, maar ab-so-luut géén bankoverweging!

 

Strijd om de kop: 2 CLEAR SIGN is snel, maar zal afgeven aan 3 BECKMAN. Dan rest de vraag of Åke zal afgeven zodra Kolgjini zich komt melden.

 

3 BECKMAN is uit acht starts nog ongeslagen bij Svanstedt. Jammer genoeg dateert zijn laatste start alweer van 3 maanden geleden, zodat zijn vorm wat onzeker is. Åke heeft dit paard echter erg hoog zitten en meldt dat hij optimaal voorbereid aan de start komt qua training. Dit wordt zijn vuurdoop tegen de eliteklasse, maar gezien het gunstige koersverloop dat hem hier wacht (kop of rug koploper) zie ik hem als eerste uitdager. Wederom rondom zonder ijzers.

 

6 QUARCIO DU CHENE maakt zijn eerste start na de Prix d’Amérique en is volgens Goop nog niet in topvorm. Daarnaast komt hij hier rondom met ijzers aan de start en dat is niet zijn optimale balans. Hij behoort natuurlijk tot de eliteklasse en alleen al op basis daarvan kun je hem nooit uitvlakken. Maar aangezien ik ervoor kies om maar één banker te gebruiken heb ik een paar koersen nodig met een beperkt aantal streepjes. Ik waag een gokje en laat hem weg. Mocht hij hier overigens (voor mijn ticket onverhoopt) toch winnen, dan zal hij geen gebruik maken van zijn ticket voor de Olympiatravet.

 

7 BEANIE M.M. is een paard waar ik een zwak voor heb en eveneens een gerenommeerde elitedraver. Maar het zou weleens kunnen dat de jaren voor hem inmiddels gaan tellen. Bovendien is dit startnummer verre van ideaal: indien Takter “gas” geeft van start af dan is het risico op een parcours in het dodenspoor groot- wanneer hij rustig van start gaat dan belandt hij aan de staart van het veld. In tegenstelling tot zijn laatste twee starts koerst hij nu overigens wel rondom zonder ijzers. Ik weet het: Old soldiers never die, maar ik laat hem los.

 

Mijn derde en laatste streepje is echter voor een aankomende vedette: 8 JULIANO RAGS. De Noorse vedette werd laatst sterk derde achter Panne De Moteur en Oasis Bi, waarbij hij de laatste kilometer in het derde spoor aflegde in 1.12,3. En u heeft vorige week zelf kunnen zien in welke vorm Oasis Bi verkeert. Dit startnummer is dramatisch en hij komt vrijwel zeker achterin het veld te liggen. Maar de aanwezigheid van RAJA MIRCHI is bijna een garantie voor een knalhard koerstempo. In tegenstelling tot de meeste deelnemers is hij gegarandeerd in vorm en in de slotfase gaat hij nog veel terrein goedmaken. Rondom zonder ijzers en in staat om aan 5 % een geweldige skräll te veroorzaken.

 

Achter RAJA MIRCHI is deze koers hoe dan ook vrij open. 9 GLOBAL INVESTMENT, 10 I WON’T DANCE en zelfs 4 HARRY HAYTHROW zijn bij het juiste koersverloop met dank aan hun prima eindschot eveneens in staat om te verrassen.

 

 

V75-4

 

Favoriet: 1 RYDENS INDIGOBLUE (43 %)

Laatst kreeg hij aan kop diverse aanvallen te verduren en liet het vervolgens zitten in de slotfase. Tegen zeer bedenkelijke tegenstand. En dan nu in de V75 favoriet? In tegenstelling tot laatst start hij nu rondom zonder ijzers, maar ik geloof er helemaal niks van.

 

Strijd om de kop: 1 RYDENS INDIGOBLUE en 6 CARLOS SANTANA gaan het uitmaken. Voordeel voor de 1.

 

10 REINA LA CABALLO is veel te goed voor deze klasse en kan prima over deze afstand uit de voeten. Bovendien wordt hij nu gereden door Jorma Kontio. Te kloppen paard!

 

11 JONES bankte ik vorige week nog, maar dat liep uit op een teleurstelling. Hij sprong kort na de start, leek vervolgens nooit echt in zijn loop te komen en sprong nog voor de laatste bocht voor een tweede keer. Erg teleurstellend, want gezien de bedroevende tegenstand had hij op zijn minst tweede moeten worden. Hanné verklaarde na de koers dat hij voor het eerst zonder orenkap koerste en dat hij na de valse start veel te driftig werd. Wat mij betreft een plausibele verklaring. Nu gaat de orenkop weer terug om zijn hoofd, terwijl deze afstand hem nog beter past dan de middenafstand. Wederom rondom zonder ijzers. Met twee paarden heb ik deze koers dichtgespijkerd.

 

6 CARLOS SANTANA is de belangrijkste uitdager voor mijn duo, maar het risico op een parcours in het dodenspoor is tamelijk groot. Ik denk dat hij de koploper uiteindelijk wel op de knieën zal krijgen, maar of hij dan in de slotfase mijn tweetal kan weerstaan is uiterst twijfelachtig. Mocht hij wél de kop weten te bemachtigen, dan wordt ik toch een beetje zenuwachtig. Hij komt nu met lichtere ijzers aan de start.

 

Dat 12 ATILLA BOKO hier nog zoveel aanhang op de wedmarkt heeft is voor mij volslagen onbegrijpelijk; vorige week zakte hij finaal door het ijs. In een Klass II-koers valt in principe niks uit te sluiten, maar het zou me erg verbazen wanneer hij hier zou winnen. Dan geloof ik meer in 4 ATTENTION IN of 5 FRISCO FLAME, maar beiden hebben een moeilijk startnummer getroffen. 8 STAR CROSS krijgt waarschijnlijk positie op de rug van de koploper en komt nu rondom zonder ijzers aan de start.

 

 

V75-5

 

Favoriet: 13 FRISKUS N.O. (50 %)

Won laatst na een perfecte rit van Kihlström. Zijn startnummer is nu moeilijker, de tegenstand zwaarder en trainer Tor-Martin Moe was bepaald niet enthousiast over zijn laatste snelwerkje. Met Kihlström weet je het maar nooit, op mijn groepsticket neem ik hem voor de zekerheid dan ook mee, maar dit is een uiterst kwetsbare favoriet.

 

Strijd om de kop: 1 ELDVIN, 2 ESKELANDS BROR, 6 NÄRBY KALABALIK en 7 KOLNES X.O. Voordeel 7 KOLNES X.O.

 

15 ODIN TABAC is hier het beste paard, maar na zijn blessure heeft hij zijn oude vorm nog niet hervonden. Naar verluidt komt hij hier voor het eerst met een dicht hoofdstel en voor de tweede keer rondom zonder ijzers aan de start. De eerste keer dat hij rondom zonder ijzers koerste won hij in 1.22,2. Wanneer hij dat hij weer doet, dan kan hij onderweg net zo goed een krant meenemen, dan heeft hij in ieder geval wat te lezen. Maar zoals gezegd; hij is wat zoekende naar zijn vorm, dus ik bank hem niet. Maar wat mij betreft wel het te kloppen paard.

 

Met zeven streepjes moet ik hier door zijn. 1 ELDVIN heeft de nodige potentie, maar hij sprong 20 keer uit 31 starts. Na zijn laatste koers is hij dressuurmatig getraind en wellicht zorgt dat voor verbetering. Toch denk ik dat hij strijdend om de koppositie weer zal galopperen en laat hem los. In ieder geval moeten de beoogde koploper 7 KOLNES X.O. en 12 FAKSBLIXTEN (rondom zonder ijzers en voor de eerste keer Svanstedt) mee op het ticket. Speciale waarschuwing voor 11 RÖYNS SKATT, die net als de laatste twee keer rondom zonder ijzers zal starten. Bovendien wordt hij nu gereden met zweep. Slechts 8 % gespeeld, terwijl trainer Mikkelborg akelig optimistisch klinkt…

 

 

V75-6

 

Favoriet: 5 GOING FOR GOLD ZAZ (57 %)

De jackpotbanker. Hij is hij gekwalificeerd voor de Silverdivisionen van volgende week, maar dit is normaliter tevens zijn enige kans om zich tevens te plaatsen voor de finale tijdens het Elitloppweekend. Qua winsom is hij immers bijna Guld-divisionist. Kontio zal hier dus all-in gaan. De laatste twee keer was hij, zowel van kop af als vanuit het dodenspoor, outstanding. De paarden aan zijn binnenkant zie ik hem wel voorbijkomen, wellicht zijn twee paarden aan zijn buitenzijde hem te snel af na de start. Maar die zullen graag weer de kop aan hem afstaan. Verwacht dus een offensieve Kontio (of is dat hetzelfde als “de witte sneeuw”) en eenmaal aan kop zie ik hem nooit meer geklopt worden. En vanuit het dodenspoor eigenlijk ook niet. Rondom zonder ijzers en ¾-gesloten hoofdstel. Spets och slut. SPIK!

 

Strijd om de kop: 1 ORIONE SPIN, 3 BIG SKY HURRICANE, 5 GOING FOR GOLD ZAZ, 6 MIDSUMMER KING en 7 ONION F.H. zijn allen snel tot bliksemsnel. Binnen een paar honderd meter sowieso GOING FOR GOLD ZAZ.

 

Volgens de gespeelde percentages zou het hier een tweestrijd moeten zijn tussen mijn banker en 3 BIG SKY HURRICANE. Maar zó overtuigend vond ik hem niet bij zijn debuut voor Stig H. Hij moest zich in de slotfase behoorlijk strekken tegen 12 O.U.GLIDE, die de gehele weg in het dodenspoor moest afleggen. In die laatste meters lieten zijn gangen ook zeer te wensen over; het zal niet voor niks zijn geweest dat hij in Amerika met hobbles koerste. Met die start in de benen zal hij ongetwijfeld verbetert zijn, bovendien heeft Stig H aangekondigd dat hij met lichtere ijzers aan de start zal komen. Maar achter mijn favoriet is hij slechts één van meerdere kanshebbers.

 

Wanneer u niet meegaat met mijn banker, neem dan zeker de al genoemde 12 O.U.GLIDE mee. Haar startnummer is bedroevend, maar feit is dat ze laatst de beste koers uit haar carrière liep. Nu wederom met een dicht hoofdstel en rondom zonder ijzers en aan een percentage van 5 % gewoon te weinig gespeeld. 1 ORIONE SPIN en 7 ONION F.H. zijn erkende mijlers.

 

 

V75-7

 

Favoriet: 3 DEMOCRAT (52 %)

Debuteerde laatst voor Lundström/Melander en leek wel een heel ander paard. Rondom zonder ijzers en voor het eerst koersend voor een Spyder-bike liep hij in de slotfase zijn zwaar gefavoriseerde stalgenote Digital Darling voorbij alsof ze op de bus stond te wachten. Dat was echter wel over de mijl en dat geldt reeds geruime tijd als zijn favoriete afstand. Hier zal nog moeten blijken of hij echt een “nieuw paard” is in de zin dat hij nu ook kan winnen over de middenafstand. Aangezien hij favoriet is zit er geen spelwaarde aan vast om daarop te gokken. Wederom rondom zonder ijzers en met Spyder-bike.

 

Strijd om de kop: 3 DEMOCRAT initieel, maar gezien zijn reputatie als mijler bestaat de kans dat hij af zal geven. Wie komt het eerst de vraag stellen? 5 PRINCESS WINE of 8 GINGER BELLE? Voordeel voor de 8.

 

8 GINGER BELLE is mijn speciale value-bet in deze koers. In Zweden koerste ze zes keer van kop af- daarvan won ze vier keer en werd een keer tweede en een keer derde. Ze verkoopt haar huid dus duur van kop af, al zal het wel krachten kosten om die positie hier te bemachtigen. De eerste keer met Goop en net als bij haar laatste starts zonder voorijzers.

 

9 EL MAGO PELLINI is een potentiële crack, maar heeft begin mei in de Konung Gustaf V:s Pokal een belangrijkere opgave voor de boeg. Kolgjini heeft dan ook een passief parcours aangekondigd, maar zal hij zich dat nog kunnen herinneren zodra de start is gevallen? Op basis van zijn klasse een “zeker” streepje voor mij.

 

12 CADDIE GALLANT heeft klasse te over, maar is niet bepaald betrouwbaar. Zes keer startte hij buiten Solvalla, met vijf galoppades als resultaat en één overwinning (serie Derby). Gezien de hysterische vorm van het duo Nurmos-Kontio is hij ondanks dit slechte nummer een voorname kandidaat voor de overwinning. Het begrip “dodenspoor” kent hij niet en hij komt hier wederom rondom zonder ijzers aan de start.

 

11 FREEMAN T PORTER treft het hier weer eens niet met zijn nummer. De kans op een snoeiharde koers is hier echter groot en daar zou hij in de slotfase van kunnen profiteren. Traint goed volgens Lugauer en komt zoals gewoonlijk zonder voorijzers aan de start. Mijn vijfde en laatste streepje in een erg open koers.

 

 

“VALUE-BETS”:

 

 

V75-1:  10 GIGANT PROUD (4%)

V75-2:  5   SPRING BREAK (23 %)

V75-3:  8   JULIANO RAGS (5 %)

V75-5:  11 RÖYNS SKATT (8 %)

V75-7:  8  GINGER BELLE (17 %)

 

 

GROEPSTICKET:

 

V75-1: 2- 4- 7- 10

V75-2: 1- 5- 7- 9- 13- 14

V75-3: 3- 5- 8

V75-4: 10- 11

V75-5: 2- 6- 7- 11- 12- 13- 15

V75-6: 5 GOING FOR GOLD ZAZ

V75-7: 3- 8- 9- 11- 12

 

5.040 combinaties = € 302,40

 

KLEIN TICKET:

 

V75-1: 4 CHECCO BOKO

V75-2: 1- 5- 7- 9- 13- 14

V75-3: 3- 5- 8

V75-4: 10- 11

V75-5: 7- 12- 15

V75-6: 5 GOING FOR GOLD ZAZ

V75-7: 3- 8- 9- 11- 12

 

540 combinaties = € 32,40

Beoordeel dit artikel

5.00
Share on Facebook

Subscribe to comments feed 2 reacties Meld je aan of registreer je hier om een reactie te plaatsen!
Inloggen
Inloggen via Facebook

avatar
Bas Schwarz 19 apr 2013
Door omstandigheden wordt de V75-voorbeschouwing op de Olympiatravet-meeting pas in de loop van zaterdagochtend gepubliceerd. Waarvoor excuses.
avatar
Rico K 19 apr 2013
Beter laat dan nooit ;-)
totaal: 2 | nu in beeld: 1 - 2

Inloggen

Inloggen via Facebook
  • Email naar een vriend Email naar een vriend
  • Print versie Print versie
  • Alleen tekst Alleen tekst

Auteur info

Bas Schwarz Bas Schwarz verzorgt voor ons o.a. het fokkerij gedeelte, schrijft columns en de voorbeschouwing voor de V75. Bas is voormalig leerling-pikeur en gediplomeerd trainer, geboren en getogen in de drafsport. Maakte zo'n kleine tien jaar geleden de switch van de sulky naar de laptop. Met name gespecialiseerd in de Zweedse en Noord-Amerikaanse drafsport en -fokkerij. Naast zijn werkzaamheden als journalist en publicist, o.a. als hoofdredacteur van het magazine "draaf" en correspondent voor Travronden, is hij hoofdzakelijk actief in de fokkerij-branche. In die hoedanigheid is hij o.m. werkzaam voor diverse stoeterijen en veilingorganisaties en verder als zelfstandig agent en adviseur.

Nieuwsbrief

Email: